Monday 24 November 2014

Supplement Masa Mengandung

Ibu ibu yang mengandung biasanya tak lari dari masalah, morning, evening, night sickness.. Depends pada orang kan.. Tak lari juga dari masalah kejang kaki, or cramp.. Juga gusi berdarah.. Letih, lesu, tak bermaya, tak bertenaga... Dan ada yang lebih teruk, darah tinggi, HB rendah, diabetes...
Ini adalah gejala gejala normal semasa mengandung. Sebab tula setiap kali kita checkup, kita akan dibekalkan vitamin.. Tetapi, ada bakal2 ibu yang takut dan ragu2 dengan pengambilan vitamin.

Sebagai contoh, "takut anak besar".. Or "badan jadi gemuk". Ini adalah mitos semata mata.

Semasa mengandung, badan kita terpakse membahagikan keperluan nutrien kepada dua.. Ibu dan bayi.. Janin adalah 'jahat'. Maafkan saya, ini adalah term yang paling mudah digunakan untuk menerangkan yang janin akan mengambil segala nutrien yang diperlukan olehnya tanpa mengambil kira keperluan ibu. Yaa, ini adalah fakta. Dari mane sumber nutrien janin? Sudah pasti dari ibunya sendiri, sedangkan kita sebagai ibu, bole memperoleh sumber nutrien dari pemakanan ataupon pengambilan supplemen.

Apakah supplemen yang diperlukan oleh ibu hamil?

B Complex
 - ia mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B termasuklah acid folic. Taukan kenapa kita memerlukan asid folik? Kita selalu ambil tahu berkenan asid folik sahaja, bagaimana pula dengan 8 vitamin B yang lain? Oh, untuk pengetahuan semua, asid folik adalah juga vitamin B, iaitu Vitamin B9.
- 8 jenis Vitamin B yang terdapat dalam B Complex adalah Vitamin B1 (Thiamine), Vitamin B2 (Riboflavin), Vitamin B3 (Niasin), Vitamin B5 (Pathotenic Acid), Vitamin B6 (Pyriodoxine), Vitamin B9 (Folic Acid) dan vVitamin B12 (Cyanocobalamin).
- Shaklee mempunyai produk Vitamin B iaitu B Complex

Vitamin K
- adalah vitamin yang diperlukan untuk pembekuan darah. Apabila vitamin ini diambil oleh ibu hamil, ia dapat mengurangkan risiko pendarah yang mungkin berlaku keatas ibu.
- Shaklee mempunyai produk Vitamin K iaitu Vitalea

Selain membekalkan Vitamin K kepada ibu, Vitalea juga juga mengandungi sedikit kandungan Vitamin E dimana, vitamin E ini adalah berfungsi untuk menjaga saraf dan otot, serta sebagai antioksidan kepada ibu2 yang sedang hamil. Ia juga berfungsi untuk mengelakkan keguguran. Sapa kate ibu2 hamil ini tidak dibenarkan mengambil antioksidan semasa mengandung? Kita bole mengambil antioksidan semasa mengandung, tetapi mestila dalam dos yang sedikit. Shaklee juga mempunyai beberapa produk antioksidan tetapi dos yang terdapat didalam produk tersebut adalah tinggi. Vitalea adalah yang paling sesuaikan dan disarankan kepada ibu2 mengandung.

Vitamin C
- pengambilan vitamin C yang berterusan dan konsisten mampu menghindarkan kita dari selsema. Dan ia sangat di sarankan untuk ibu mengandung untuk mencegah selsema juga.
- selain itu, pengambilan ya juga membantu menyerap zat besi, membantu dalam sintesis protein dan seterusnya mencegah komplikasi semasa hamil.
Contoh komplikasi itu adalah, anemia, anak yang dilahirkan kurang berat.
- shaklee mempunyai Vitamin C iaitu Vita-C Plus atau pon dulu lebih dikenali dgn Sustained Release Vita-C.

Vitamin D
- sangat penting dalam penyerapan kalsium
- dapat mengelakkan penyakit reput tulang kepada ibu dan anak dalam kandungan dan juga dapat mengelak kekejangan otot ataupon cramp.
- Shaklee mempunyai produk yang mengandungi Vitamin D iaitu Ostematrix. Ia bukan sahaja kalsium, tetapi juga mengandungi Magnesium dan Vitamin D..

Masih ragu2 untuk mengambil supplemen? Tepuk dada, tanye selera.

Saya MamaQ, trusted SID anda... Sebarang pertanyaan bole dibuat melalui emel sy, sysupermama@gmail.com atau, 0196090870.. 

^_____^

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...