Tuesday 13 May 2014

Petua dan cara untuk merawat chicken pox : PART 1

Saya nak share sikit antara petua yang saya guna pakai untuk merawat chicken pox atau demam cacar pada anak anak saya. Baru lepas Baby Yaya kene campak halus, sambung pulak adik Qaid dgn chicken pox..tak demam pon, tapi tetibe naik satu badan.. Da naik satu badan baru dia demam.. Sungguh aneh.. Hihi.. Tak sekolah la dia nampaknye.. 
Hari ketiga.. Baru bawa g klinik which is our favourite pakar, Pakar Kanak kanak Annur.. Qaid ni memang sangat serasi sangat dengan Dr Ar.. dengan doktor lain, dia tak berapa serasi, tak lut kate orang Johor... ahaks.. Beginning cerita tak best masa dia kecik pon dengan doktor Ar, mungkin tu jugala antara sebab dia serasi sangat dengan doktor Ar.

Hari keempat, memang da banyak da keluar chicken pox dia.. Sangat banyak.. Dala anak bujang yang sorang ni kuat menggaru.. mama ni,  doktor bagi calamine lotion, mama pon pakaikanla.. Dan inila hasilnye... Comel, comel, comel...

Ok, cerita tentang chicken pox, antara petua yang saya guna pakai, adalah;


1. Daun semambu.. Cari je, kat kampung kampung banyak.. Umah orang india pon biasanya ada.. 1st, Letak kat bawah tempat dia tido... Pastu blender daun tu, campur dengan calamine lotion.. Sapukan kat badan dia.. Saya tak pilih2, satu badan saya lumur.. Kalo bole, saya nak mandikan dia dengan calamine lotion.. Hihihi

2. Saya mandikan dia dengan basic H... Pelik? Ape nak pelik..Basic H multipurpose.. Mop lantai pon bole.. Basuh puting anak anak pon guna Basic H... Masih pelik?? Tak yah nak pelik sangatla... memang multipurpose.. Chicken pox cepat kering tau.. Tengok jela Qaid.. 2ari je gelembung2 tu..

3. And, saya control food intake dia.. Kacang, ayam dan segala macam makanan gatal, sorry to say, memang jangan harapla.. Sonye, takla dia menggaru sangat.. Garu garu sikit standardla budak.. Kan? ;-)

4. Pakaikan stokin kat tangan dia waktu malam.. Bukan nak dera dia tapi taknak bg menggaru... Dia memang akan tetap menggaru, tapi takla direct sangat dia menggaru guna kuku... Kuku ni berbisa.. Elok elok kita nak bagi dia baik cepat, lagi teruk pulak kang... Da la kulit dia memang sensitif..

5. Ni bila da kering, saya sapu pulak dengan herbal blend... So, lebih selamat dari calamine lotion. bye bye calamine lotion.

So, bole la kalo nak cuba petua saya tu. Dan pesanan untuk ibu ibu.. Sabar ye jaga anak yang tak sihat, lagi lagi chicken pox... Seksa kita tengok, seksa lagi anak kita.. 

Peace no war... Daaa... ^____^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...