Tuesday 24 February 2015

Trip to Sentosa Island : Shangri-La & Concorde

Short vacation ke Singapore, purposely nak ke USS pada 8/8/14 - 11/8/14 adalah unplanned vacation. bila unplanned, booking hotel pon last minit, tu pon arap Agoda. dan kononnye nak ke USS, jadi kami pon cari hotel dalam Sentosa Island. 1st choice, for sure la Hard Rock Hotel Singapore, tapi malangnya, full house. Kami sebenarnye tak sedar yang tarikh 9/8/14 tu adalah Singapore Independence Day, dan tu jugakla sebenarnye reason kenapa hotel banyak yang fully booked kat Sentosa Island tu.

End up, Shangri-La Resort jadi pilihan. Location, so far strategik.. takla beria macam dalam hutan bagai tu. nak sesuaikan dengan bawa anak anak, kan. Dari KL pon kami amik flight je, nak drive jenuh pulak. naik bas, apatah lagi.. anak bukan sorang.. haha.. so, sepanjang beberapa ari kat Singapore tu, berjalan2 memang dengan teksi je. lagipon nak masuk ke Sentosa Island tu agak jauh jugakla which is memang kene gune teksi. agak limited teksi kat situ. 

Day 2, kami masuk ke USS, tapi tu pon skejap je. disebabkan Singapore independence day tadi, jadinye Singapore tengah public holiday.. soo crowded dan kami tak larat nak beratur menunggu lame2.. dapatla pusing2 amik gamba, posing2 anak beranak. abg Qays pon tak enjoy with the games. dia enjoy dengan all cartoon character yang ada dalam tu je. Sourvenir jgn cite la, sume nak disambarnye. tapi insyaallah, next time, ada rezki, kita pegi lagi ye.

Disebabkan saya ni memang tak suka nak ambil gamba sangat, (lupa biasanya), jadinye, ini adalah ihsan dari en Google. (TQ en Google)

Lobby Hotel
Signage Shangri-La Sentosa Island
Dari Shangri-La nak ke USS pon takla jauh mane.. Tapi nak jalan tu, berpeluh gakla ketiak... Ada bus service, FOC lagi.. naik jela.. for this hotel, best tu, memang sangat best, tapi yang tak bestnye, in term of food. saya memang sangat ragu ragu nak makan, apatah lagi nak bagi anak makan. mane taknye, ye yela dok bau sedap punye porridge, tak tengok2 dulu label, upenye porridge sihidung merah. tak ke haru.. rasa nak korek idung dalam2.. nak bagi ape kuar pon tak tau.. huhu.. sudahnye, kami cari makan kat singapore town.

After da 2 ari kat Shangri-La, tu pon sebab da terbooked denga Agoda 2 ari, kami check out pada 10/8/14. destinasi seterusnye adalah Concorde hotel. purposely pilih kat sini sebab dekat dengan banyak bende. Bila da dok hotel ni, rasa menyesal pulak dok Sentosa Island. baik dok je hotel kat singapore town. murah berganda2 dan not bad jugak. dan yang lagi penting, dekat dengan town, nak g jalan shopping pon senang. nak cari makan pon senang.


Concorde Hotel Lobby
Flight balik kami ke KLIA adalah pada 11/8/14. Tak memuaskan hati sangat sebab tujuan asal memang nak ke USS. dan yang puas ati, abis satu Singapore kami pusing. :-)

Review saya tentang trip to Singapore ni :

1. if nak g USS pon, takyah dok hotel kat area Sentosa Island. Dala mahal, pastu takde ape pon Sentosa Island tu. sah2 memang kene gak g town. kos teksi lagi. and ramai yang sy jupe, orang Malaysia, stay kat JB dan diorg nak ke USS, naik bas. tapi tu memang bukan our choice la. leceh,

2. for yang ad kiddos, bawala bekalan makanan for kids.. contoh biskut ke, roti ke.. sebab kita tak tau hati kita ni rasa ragu2 tak nak bagi anak2 makan mknn kat hotel. sgt meragukan okkk.,.. banyak sgt *** meat. errkkk... atleast sementara nak tunggu kuar makan tu, adala something yang diorg bole makan. 

3. nak shopping pon kene hati2.. banyak je pon pig linen.. even takde tagged pon. tanye dulu baru pegang. 

4. yang ni saya suke, saya suke.. most of mall kat singapore ni ( kami pergi sume mall) except Mustafa, tandas diorg memang sgt frenly kids. even ada nursery room yang sgt complete dgn hot water, mineral water, wet tissue, tissue, dan ofcos sgt bersih. jadinye bila jalan2 kat mall, takla risau nak bancuh susu ke ape ke kan... (comparison ni saya buat utk Malaysia dgn Singapore ye, sebab saya pon tak penah lagi g luar dengan anak2).. baru 1st time ni bawa anak2 kuar. tu pon Singapore je haa.. *____^

4. kalo shopping, jangan lupa claim balik tax je.. banyak jugak tauu.. rugi tak claim.. 

perkongsian saya ni tak berapa menarik, tapi mungkin bole membantu sesape yang plan nak g short trip ke negara jiran kita ni.. :-)

SELAMAT BERCUTI..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...